Biuletyn Informacji Publicznej

Jak motywować dziecko do ćwiczeń logopedycznych?

Stosuj zasadę małych kroków

Krótkie i często powtarzane ćwiczenia skutecznie prowadzą do osiągnięcia poprawy mowy.

Ponawianie prób

Jeśli próba prawidłowego wyartykułowania głoski kolejny raz kończy się niepowodzeniem, to powiedz: Nic się nie stało, spróbujemy jeszcze raz.

Bądź uchem dziecka

Dziecko nie słyszy czy wymówiło wyraz prawidłowo. Od opiekuna dowie się czy wymówiło wyraz prawidłowo czy nie.

Nagradzaj dziecko za rezultaty, ale też za wysiłek

Pamiętaj, że dziecko ciężko pracuje, aby nauczyć się nowego sposobu mówienia. Twoja pochwała i docenienie wysiłku są najlepszymi nagrodami i niezwykle skutecznymi motywatorami.

Dostrzegaj najmniejsze sukcesy

To ważne, aby zauważyć najmniejszą poprawę w mówieniu. Czując sukcesy każdy nabiera chęci do dalszej pracy.

Koncentruj uwagę

Ćwiczenia wykonywane z uwagą są lepiej i szybciej utrwalane. Ważna jest koncentracja uwagi nie tylko u dziecka, lecz także u rodziców.

Nie porównuj dziecka innymi

Krytyka, porównywanie czy obwinianie dziecka nie pomoże mu w poradzeniu sobie z trudnościami. W ten sposób podcinamy dziecku skrzydła, demotywujemy je.

Nie zawstydzaj dziecka

Mówienie : „Takie duże dziecko, a jeszcze sepleni” przynosi duże szkody dla rozwoju psychicznego dziecka, a minimalne korzyści dla postępów w terapii mowy

Pozwól dziecku popełniać błędy

To jest nieodłączna część procesu terapeutycznego.

Chwal nawet za najmniejsze osiągnięcie

Dziecko powinno wiedzieć, że doceniasz każdy jego wysiłek i widzisz jak się stara, choć ostateczny sukces jeszcze przed Wami.

Terapia logopedyczna to nie czary-mary

To systematyczne ćwiczenia nowych nawyków artykulacyjnych.

Baw się dobrze!

Ćwiczenia to Wasz wspólnie spędzany czas, który  buduje więzi rodzinne.